top of page
VR beskyttelsesbriller
shutterstock_2083541095.jpg

XR I VR I AR

Hvad er det?

XR

eXtended Reality (XR) er en 'catch-all'-betegnelse for teknologier, der forbedrer eller erstatter vores syn på verden. Dette er ofte ved at tilføje eller fordybe computertekst og grafik i virkelige og virtuelle miljøer, eller endda en kombination af begge.

 

XR omfatter augmented reality (AR), virtual reality (VR) og mixed reality (MR). Mens alle tre 'virkeligheder' deler fælles overlappende funktioner og krav, har hver forskellige formål og underliggende teknologier.

 

XR er sat til at spille en fundamental rolle i metaversen. Den 'næste udvikling af internettet' vil konvergere virkelige, digitale og virtuelle verdener til nye virkeligheder, som kan tilgåes via enheder såsom et VR-headset eller et par AR-briller.


 

VR

Virtual reality (VR) erstatter fuldstændigt en brugers oplevelse af virkeligeheden og fordyber dem i et computergenereret virtuelt miljø. Denne type XR-teknologi har eksisteret i et stykke tid, med gradvise forbedringer. Det bruges primært til underholdningsoplevelser, såsom spil, koncerter, film eller sport, men det accelererer også ind i det sociale domæne. Til VR kræver de fordybende underholdningsoplevelser funktioner som HD-gengivelsespipeline, volumetrisk optagelse, 6DoF-bevægelsessporing og optagelse af ansigtsudtryk.

 

VR bruges også som et værktøj til træning og i uddannelse og sundhedsvæsen, såsom rehabilitering. For at gøre disse oplevelser mulige (og også problemfrie) for slutbrugeren, er VR-teknologiens fokus ofte på video og gengivelse af høj kvalitet og ultralav latency.

 

Endelig forbedrer VR-enheder nu videokonferenceoplevelser gennem platforme som RecRoom, der muliggør virtuelle møder i forskellige virtuelle verdener. RecRoom, som nu understøtter Oculus Quest, var med i episode tre af Arm's New Reality-serien i 2020, der diskuterede fordybende oplevelser med VR.

 

Mens nogle VR-enheder skal være bundet til en pc, er selvstændige VR-enheder såsom Oculus Quest 2 i stand til at levere AAA-spil og metaverse-oplevelser. I fremtiden vil selvstændige VR-enheder blive gateway-enheder til metaverset.


 

AR

Augmented reality (AR) forbedrer vores oplevelse af den virkelige verden ved at overlejre det, vi ser, med computergenereret information. I dag er denne teknologi udbredt i smartphone AR-applikationer, der kræver, at brugeren holder sin telefon foran sig. Ved at tage billedet fra kameraet og behandle det i realtid, er appen i stand til at vise kontekstuel information eller levere spil- og sociale oplevelser, der ser ud til at være forankret i den virkelige verden.

Mens smartphone AR er blevet væsentligt forbedret i det seneste årti, er dens applikationer stadig begrænsede. Fokus er i stigende grad på at levere en mere holistisk AR-oplevelse gennem bærbare smarte briller. Disse enheder skal kombinere en ultra-low-power processor med flere sensorer inklusive dybdeopfattelse og sporing, alt sammen inden for en formfaktor, der er let og behagelig nok til at bære i lange perioder.

 

AR-smarte briller har brug for altid tændt, intuitiv og sikker navigation, mens brugerne er på farten. Dette kræver vigtige fremskridt inden for funktioner såsom dybde, okklusion (når et objekt i et 3D-rum blokerer et andet objekt fra visningen), semantik, placering, orientering, position, positur og gestus- og øjensporing.

 

AR-briller er indstillet til at forbedre alle vores liv i fremtiden, og de vil sandsynligvis også spille en rolle som gateways til metaverset, hvor virtuelle elementer og virkelighed krydser hinanden.

bottom of page