top of page
VR beskyttelsesbriller
shutterstock_357502820_ubaggrund.png

XR til træning og læring 

Asset 1.png

XR teknologierne er på vej ind i flere aspekter af samfundet end nogensinde før, og vi bruger dem til alt fra samarbejde og kommunikation til kundeservice og produktudvikling.

Måske en af de mest spændende aspekter er uddannelses- og træningssektoren. Mens undervisere og instruktører leder efter nye måder at engagere og inspirere elever på, repræsenterer XR et nyt landskab for praktiske, fordybende oplevelser.

Med XR-teknologier kan vi forbinde elever i et virtuelt miljø, der er designet til at genskabe et fysisk trænings- eller læringsmiljøer, og giver dem dermed mulighed for at krydse miljøer, de ellers ikke vil kunne få adgang til.

Potentialet for XR til uddannelse

Før pandemien ramte, blev uddannelsessektoren ofte set som en relativt langsom adopter af nye teknologier. Implementering af nye værktøjer og innovationer var en dyr og tidskrævende indsats for uddannelsesfaciliteter, universiteter og skoler. Det var ofte lettere for undervisere at bevare traditionelle undervisningsmetoder, end at risikere at udforske nye miljøer.

 

Da COVID-19 ramte, tillod offentlige tilskud og nye investeringer i uddannelse imidlertid faciliteter til at begynde en hurtig transformationsproces. Skoler kunne begynde at eksperimentere med XR for at komme i kontakt med deres elever, og universiteterne opdagede potentialet i VR til praktisk træning.

 

Generelt har vi set en stor stigning i mange use cases til virtuel uddannelse, hvor teknologiernes potentiale er blevet belyst.

 

Arbejdspladstræning

XR-løsninger er ideelle til træningsmiljøer på arbejdspladsen, især på et tidspunkt, hvor folk lider af træthed efter at have været udsat for for mange videomøder. 

Med XR-løsninger kan folk træde ind i immersive miljøer, hvor de kan lære både bløde færdigheder til kundeservice og kommunikation og tekniske evner.

Simuleringer fra den virkelige verden: Med VR kan virksomheder og uddannelsesudbydere skabe simuleringer af oplevelser fra den virkelige verden, der er sikrere og billigere end at træne folk personligt. For eksempel kan medarbejdere i en ingeniørfacilitet lære at håndtere elektriske enheder uden at udsætte sig selv for risiko for elektrisk stød.

 

Forbedret videnfastholdelse

For at øve komplekse færdigheder og udvikle nye talenter er det ofte nødvendigt med gentagen træning i et meget fordybende miljø. Undersøgelser viser, at VR kan være op til 10 % mere effektiv til at generere succesfuld vidensgenkaldelse end traditionelle undervisningsmetoder.

 

Fjernundervisning

I et miljø, hvor eleverne eller kursusdeltagere ikke altid kan være til stede på en fysisk lokation, giver XR en ny måde at få adgang til et læringsrum på. Studerende kan arbejde og lære sammen i virtuelle miljøer, som om de var der personligt. Grupper kan endda tages med på unikke udflugter rundt om i verden.

 


 

bottom of page